Wilde Vaart Kamp Sneek

Het is alweer een tijdje geleden maar ook wij zijn op zomerkamp geweest. Dit jaar ging de reis naar Sneek.

Zaterdag 12 juli vertrokken we vol goede moed die kant op. We hadden drie boten gehuurd en toen alle bagage en overige rommel na wat gepuzzel in de boten pasten, konden we echt aan onze tocht beginnen. Na heerlijk gezeild te hebben kwamen we aan op het eilandje waar we zouden overnachten. We hadden al buren en toen die erachter kwamen dat wij de nacht daar ook zouden doorbrengen keken ze meteen minder blij. Toen we de boot wat beter wilden vastleggen kregen we meteen commentaar dat de lijn onderlangs moest en dat je het niet aan iemand anders zijn tros mocht vastmaken. Toen wij zeiden dat we daar ook mee bezig waren hadden ze er blijkbaar geen zin meer in, want ze stuurden hun teckel op de poes af (die ergens buiten liep) en gingen ervandoor. Jammer, geen buren meer. Toen we hadden besloten wie in welke boot zou overnachten, konden we aan het eten beginnen. Na een heerlijk eerste avondmaal en de afwas doken we toch snel allemaal ons bootje in.

Zondag 13 juli.
Vandaag gaan we naar Langweer. Heerlijk gezeild maar ook grote stukken met de motor omdat het echt te smal was om te zeilen. Toen we ons ’s avonds in de haven van Langweer hadden geïnstalleerd kwam ook de laatste wv’er bij de groep en waren we compleet! Met z’n allen lekker koken en eten. En daarna een rondje door de haven. De heren gingen ’s avonds heerlijke frikadellen voor de groep bakken, terwijl de rest zich vermaakte met allerlei quizzen.

Maandag 14 juli
Vandaag gaan we proberen om op het eilandje bij Heeg in de buurt te gaan overnachten.
Eerst gingen we een stukje met de motor en daarna toch echt zeilen. De wind stond niet echt gunstig en het schoot dus ook niet op. Toch maar weer even met de motor. We hebben nog een boot proberen te redden die vast lag, maar dat is mislukt omdat onze motor niet sterk genoeg was. We moesten door een grote sloot waar het verboden was om te zeilen. Toen de benzine van de motor bijna op was en we er nog niet waren zochten we een sleepje. Net toen we er eentje kregen hield de motor er echt mee op. De voorste boot gooide de sleeplijn maar de man van de boot kon hem niet vangen. Die boot voer door en wij lagen met onze drie kleine vletjes in het midden van de drukke sloot. Er brak een lichte paniek los maar na hard roeien tegen de stroming in kwamen we toch weer bij “onze” sleepboot aan. Die bracht ons naar de dichtstbijzijnde haven. Benzine halen en weer verder. Nu eindelijk zeilen!
Bij het eiland aangekomen zien we dat we daar niet mogen overnachten. Dan naar de passantenhaven van Heeg. ’s Avonds nog een lekker ijsje gegeten in het dorpje.

Dinsdag 15 juli
Opstaan, ontbijten, boodschappen doen. En dan zeilen!! Dwars over het hele meer. Dit was een heerlijke zeiltocht, je werd er alleen wel nat van. Eind van de middag aangekomen op eilandje waar we gaan overnachten. Zwemmen, lezen, spelletjes doen en sommigen even slapen. Na het ontbijt hebben we met zijn allen Yoga gedaan wat uit een van de meegenomen tijdschriften kwam. Er kwam een zeilboot met twee jongens bij het eilandje aanleggen die gezellig bij ons kwamen zitten. Ze hadden chips bij zich, en veel lol. Kaarsjes aan, spelletjes spelen en nog een keer yoga voordat iedereen weer netjes zijn eigen bootje in gaat.

Woensdag 16 juli
De meidenboot stond zingend op, ze hadden er weer zin in! Na een stevig ontbijt en één slokje water voor iedereen, omdat het water bijna op was, gingen we weer terug richting haven. Na weer heerlijk gezeild te hebben en een klein stukje met de motor kwamen we weer in de buurt van Heeg. Na een kleine miscommunicatie tussen de boten over de aanlegplaats, komen we toch bij elkaar uit. We blijven op dit eiland slapen. Er gaan er een paar boodschappen doen in Heeg, en de rest gaat het eiland verkennen, en hout zoeken voor het kampvuur vanavond. Na het eten proberen maken we het kampvuurtje aan. Toen het hout op was en het kampvuur weer langzaam uit ging hebben we er nog snel knakworstjes in gezet en natuurlijk opgegeten. Om deze dag af te sluiten hebben we een wedstrijdje, wie het langst op één been kan staan, gedaan. Deze heeft Remco gewonnen. Na deze overwinning gaan we weer heerlijk slapen.

Donderdag 17 juli
Vandaag moesten we toch echt terug richting Sneek. De bedoeling is dat we in één van de grachtjes van Sneek gaan overnachten. Om daar te komen moeten we de hele dag met de motor. Jammer maar helaas. Al snel begonnen er weer een paar te zingen. Toen het begon te regen ging dat steeds harder met de hoop dat de regen schrok en weer weg ging. Dit was niet het geval.We komen droog aan in Sneek en zoeken een grachtje waar onze boten mogen liggen. Na de boten netjes vastgelegd te hebben gaan we het centrum van Sneek in. We zien een friettentje en besluiten vanavond daar te gaan eten want met al die regen kunnen we niet koken, er is immers nergens een droog plekje te vinden. Na het eten gaan de jongens ergens poolbiljarten en de meiden bij de boten weer quizzen doen uit het tijdschrift. Toen het begon te regenen besloten ook zei een café in de buurt op te zoeken. We kwamen bij een café met terras en live muziek terecht en na enig contact kwamen ook de jongens daar aan. Om 12 uur was iedereen zoals afgesproken terug bij de boten en doken we onze bedjes weer in.

Vrijdag 18 juli
‘Goedemorgen, havenmeester, goedemorgen.’ Daar werden we mee gewekt. Weer eens iets anders. Rob betaalde en we begonnen allemaal langzaam aan op te staan. Bij het ontbijt kwam de vraag: ‘Wie rent er in zijn scoutingblouse met zijn toilettas in de regen midden door Sneek?’ Wij dus! En ook de opmerking: ‘Ik ben vies en ik voel me vies.’ We gaan vandaag naar de passantenhaven van Sneek, zodat we morgen maar een klein stukje hoeven te varen en dus genoeg tijd hebben om op te ruimen. Vele lage bruggetjes later komen we daar aan. Het is nu toch echt tijd voor de doop. Ze krijgen een lijstje met opdrachten en boodschappen waar ze gratis aan moeten komen mee en gaan op naar het centrum. Voorbeelden die op het lijstje staan zijn: een Fries item, wierook, foto’s van voorbijgangers en een badmuts. Toen ze alles hadden moesten ze op het plein met elkaar een liedje zingen en een levende piramide maken. Terug bij de boten was het tijd voor de laatste opdracht. Een stukje zwemmen op verschillende manieren. En toen waren ze geslaagd en echte wilde-vaarders geworden.
’s Avonds zijn we nog heerlijk uit eten en naar de bioscoop geweest en vroeg naar bed gegaan.

Zaterdag 19 juli
Nadat iedereen was opgestaan en tot de ontdekking kwam dat de matjes en slaapzakken nat waren is er snel ontbeten en opgeruimd. Met de motor terug naar het scouting terrein waar we de boten hebben gehuurd en alles opruimen. Dit was snel gebeurd en dus konden we mooi op tijd naar Cuijk. Auto’s uitladen, natte dektenten uithangen en douchen.
Het was een geslaagd kamp!

2 Reacties op “Wilde Vaart Kamp Sneek”

1. marleen nouwen Zegt:

Hallo wilde vaarders,
    Die Friese broek…..die doet het hem!
    GAVE foto!
    groetjes Marleen

2. Martijn Zegt:

Woho,

Wat een leuk kampverslag.
    Jammer dat het alweer zover naar onderen is geschoven op de homepage…